تنبور و سه تاردالاهو
تنبور و سه تاردالاهو
ساخت و ساز سازهای سنتی تنبور . سه تار . تار
اجزای سه تار
دو شنبه 3 آذر 1393برچسب:سه تار دالاهو فرجی,  توسط محسن فرجی

بدنهٔ سه‌تار

شامل : کاسه . دسته . خرک . سیمگیر . شیطانک . گوشی . پرده . صفحه کاسه و سیم

سیم‌ها

سیمهای سه تار دارای چهار سیم به این شرح است: سیم‌های سه‌تار شماره جنس رنگ نام قطر سیم یکم فولاد سفید «حاد» ۲۰-۲۲ میکرون سیم دوم برنز زرد «زیر» ۲۲-۲۵ میکرون سیم سوم فولاد سفید «مشتاق» یا «زنگ» ۲۰-۲۲ میکرون سیم چهارم برنز زرد «بم» ۳۵-۴۰ میکرون

کاسه

کاسهٔ سه‌تار از نظر ساختاری مانند کاسهٔ عود یا تنبور بوده ولی کوچک‌تر از آنها و گلابی‌شکل است. درازای کاسه سه‌تار از ۲۶ تا۳۰ سانتی متر، پهنای آن به تناسب بین ۱۲ تا ۱۶ سانتی متر و ژرفایش نزدیک ۱۳ سانتی متر است و معمولاً از چوب توت یا گردو ساخته می‌شود. ساختار کاسه، هم می‌تواند یک تراش یک تکه از چوب باشد و هم از ترک‌های جداگانه و به هم چسبیده ساخته شده باشد.

صفحه

صفحه روی کاسهٔ سه‌تار با تخته‌ای نازک از چوب پوشیده شده است که به آن صفحه گفته می‌شود. صفحه دارای سوراخ‌هایی برای خروج صدا است و معمولاً دست راست نوازنده روی آن قرار می‌گیرد اما در مواردی خاص برای افراد چپ دست،

دسته

دسته درازای دسته ۴۰ تا ۴۸ سانتی متر و قسمتی که گوشی‌ها در آن تعبیه می‌شوند ۱۲ سانتی متر و پهنای دسته ۳ سانتی متر است. بعضی از سازندگان برای زیباتر شدن و همچنین برای افزایش عمر مفید ساز، از نوعی استخوان که معمولاً استخوان شتر است برای پوشاندن دسته استفاده می‌کنند.

خرک

خرک سه‌تار را می‌توان به‌راحتی جدا کرد. خرک قطعه‌ایست متحرک که روی صفحه و به فاصلهٔ سه انگشت از انتهای کاسه قرار دارد. عرض خرک سه‌تار بین ۵ تا ۶ سانتی‌متر و ارتفاع آن کمتر از ۱ سانتی‌متر بوده و از جنس چوب ساخته می‌شود. سیم‌ها پس از عبور از شیارهای کم‌عمق روی خرک از طول دسته عبور کرده و توسط شیطانک به گوشی‌ها می‌رسند.

سیم‌گیر

سیم‌گیر در بخش پایانی کاسه ساز قرار دارد و برای نگهداری سیم‌ها استفاده می‌شود. در گذشته سیم‌گیر را بیشتر از جنس استخوان می‌ساختند، اما امروزه نوع چوبی آن معمول‌تر است.

شیطانک

شیطانک بین قسمت اصلی دسته و پنچهٔ ساز قرار می‌گیرد و جنس آن از استخوان و یا پلاستیک است. کاربرد شیطانک در هدایت و تقسیم‌بندی سیم‌ها در قسمت بالای دسته می‌باشد.

گوشی کوک

گوشی سیم از یک طرف به سیم گیر در انتهای کاسه و از طرف دیگر به گوشی‌های کوک شونده در انتهای دسته ساز بسته می‌شوند. با چرخاندن گوشی‌ها می‌توان ساز را کوک کرد.

پرده

پرده‌ها نخ‌های باریکی از جنس رودهٔ حیوانات و یا ابریشم هستند که در عرض دستهٔ سه‌تار به صورت سه‌لایی و چهارلایی بسته می‌شوند و وظیفهٔ تقسیم‌بندی فواصل موسیقایی را برعهده دارند. تعداد پرده‌ها ۲۶ عدد است که که یکی از آن‌ها قبل از شیطانک بسته می‌شود و فاصلهٔ آن با شیطانک در صدای سه‌تار موثر است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





_________________________________________________________________________________
     
 
 
درباره وبلاگ


تنبور و سه تار دالاهو
دسته بندی ها
آرشیو
مطالب قبلی
     گروه سرانه
تعويض سيم هاي تار و نحوه بستن سیم ها
ابزارهای کارگاهی برای ساخت تنبور و سه تار
گروه تنبورنوازی دالاهو
انواع کوکها سه تار توسط مرحوم استاد احمد عبادی
کوک سه تار
گروه تنبور نوازی کورده مال
استاد طاهر یارویسی
استاد علی اکبر مرادی گوران
اشعاری از بزرگان و تنبور
نحوه تنظیم پرده سه تار
صدای تنبور
ساختمان تنبور
تنبور
زندگی نامه اساتید سه تار و تار صاحب نام ایرانی
اجزای سه تار
تاریخچه سه تار
سه تار
نویسنده
لینک ها
ردیابی ماشین
حمل هوایی ماینر از چین
لیزر دوچرخه
هد اپ یسپلی کیلومتر روی شیشه
جلو پنجره لیفان ایکس 60

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سه تار دالاهو فرجی و آدرس farajidalahoo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینکها